2010. augusztus 18., szerda

Aland

Hej!

Szóval szombaton mentünk Aland szigetére (Sándor, a debreceni magyar srác, Vince, aki SÜN, Alberto  és jómagam). Reggel 6-kor keltünk, mert a busz negyed nyolckor indult Uppsalából és mivel Vincének nem volt bicója, gyalog kellett menni. Érdekes volt látni a várost ilyen korán. Teljesen ki volt halva. Az egyik legforgalmasabb utcán simán volt időm fejen állni.

A kikötő Uppsalától kb. 90 km volt, amit busszal tettünk meg.
A kikötő hasonló volt egy kis reptérhez, de nem volt vám meg egyéb tapi. Az indulást a hajó orrából néztük végig. Part menti kis szigetek között haladunk. Szerintem nagyon szép volt.

Miután elhagyta a hajó a szigetcsoportokat, a látvány eléggé unalmassá vált. Csak a nyílt tenger... Ezért úgy gondoltuk, felderítjük a hajót.
Egyrészt nem titkolt szándékunk volt a tax free shop nyújtotta páratlan lehetőséget megragadni. Az alkoholok és dohánytermékek tényleg jelentősen olcsóbbak voltak az uppsalaiakhoz képest. Igaz, a magyar árakat még így is jelentősen meghaladta.
Aztán rátaláltunk egy kis játékszobára, ahol egyből elhappoltuk a kis lúzer kölykök elől a playstation-t. :D

Mivel Finnország és így Aland is más időzónába tartozik, a 9-es indulás és a 2 órás hajóút ellenére 12-re érkeztünk meg. A hajón kb-ra átbeszéltük, hogy miket kéne megnézni. Nehéz dolgunk volt, mert ottani idő szerint 18:30-kor indult haza a hajó, szóval összesen gyenge 6 óránk volt a szigetre.
Gyorsan megnéztük a kikötőváros, Maarianhamina főbb látványosságait, mint pl. egy régi hajót (10 euróért be is mehettünk volna a hajótestbe), a helyi piacot, ahol többek között malacokat is árultak, vagy a  helyi múzeumot, ahova sikerült belógnom (kb 1000 Ft-ot takarítottam meg. Kártyával akartam fizetni. Én kaptam egy sms-t, hogy levonták a lóvét, de a pénztáros azt mondta, vmi baj van. Megmutattam az sms-t, ezért végül beengedett. Csakhogy ezután kaptam még egy sms-t (mégsem vonták le a kártyámról), amiről azonban hölgy már nem tudott.
Siettünk a buszállomásra, hogy legyen időnk a szigetet felfedezni. Ötletem sincs, hogy miért, de szombaton és vasárnap ha jól emlékszem naponta csak 5 busz indult a városból a sziget belseje felé. Azok közül egyik sem volt jó nekünk. Eléggé ledöbbentünk. Kicsit szar volt a szitu, merthogy volt még kb. 4 óránk, de a városban sok mindent nem tudtunk volna csinálni, másrészt meg nagyon sajnáltuk volna, hogy egyszer itt vagyunk és nem tudjuk kihasználni az alkalmat.
Aztán jött a mentőötlet, béreljünk autót. Kiválasztottuk a legkisebb kocsit (valamilyen honda) és kibéreltük 6 órára.
Első utunk egy boltba vezetett. Itt találtam egy literes kiszerelésű, dobozos sört. Bár drága volt, muszáj volt megvennem (több, mint 1300 Ft).
Ezután megnéztük a sziget legnagyobb kastélyát.Kastelholman-t.

Vincével sétáltunk egyet a tengernyúlvány partján.

Már visszafele tartottunk, amikor a szűk kis ösvényen egy kígyó ment keresztül. Undorító volt. Én eléggé beszartam, Vince viszont határozott léptekkel haladt tovább és el is ment a kígyó mellett. Később kiderült hogy azért volt ilyen bátor, mert nem vette észre azt a szarházit. A kígyó megállt a sövény közepén, ezért nem mertem továbbmenni. De Vince megmentette az életem, mert megdobálta kővel és így elijesztette.

Ezután megnéztünk a képen látható érdekes építményeket, aminek a funkcióját nem sikerült megfejtenünk.

A következő képen pedig a kis banda látható. Háttérben a tavasz, vagy nyár (nem emlékszem rá) köszöntő díszes izé van.

Az volt a tervünk, hogy elmegyünk a sziget legészakkeletibb pontjára. Nagyon szép volt az odavezető út. Egyszer kellett kompozni is, ami ingyenes volt.

Érdemes megnézni a jelölt útszakaszt 3D-ben  is (nem tudom a pontos nevét. googlemaps-ben a zoom feletti kis sárga bábut kell ráhúznod a kívánt pontra).
Itt fürödtünk is egyet a tengerben. Nem volt túl meleg, de hideg sem. Szerintem kb 17-18 fokos lehetett.

Sietnünk kellett vissza a kikötőbe. Leadtuk a kocsit és benzinnel együtt összesen 52 euróba került a kölcsönzés, amit ugyebár 4 felé osztottunk. Szerintem nagyon megérte. És ha hozzávesszük, hogy a hajó és buszút sem volt drága...
A hazaút nagyon hangulatos volt. Amint elhagytuk a kikötőt, óriási köd lett. 50 méterre sem lehetett ellátni. Nagyon tetszett. Vincével megfogadtuk tanúk jelenlétében, hogy 10 év múlva visszajövünk ide vitorlázni!

A hajón aztán megvettük az olcsó söritalt. Két-két kartont vettünk Albertoval. Ez volt a legolcsóbb sör és mellesleg 8,5 %-os. Kb. 510 Ft/liter.

Az adómentes piára a helyiek nagyon rá vannak kattanva. Vesznek egy ilyen olcsó hajójegyet, az úton vesznek csomó piát és hát bebaszcsiznak. A hajón ez a jelenség nagyon nem volt szembetűnő. A kikötőben viszont durva volt a hangulat. Egyrészt volt csomó 20 éves svéd srác (emós prolik), akik ordibáltak. Aztán amikor kiértünk a buszokhoz, láttunk egy idős házaspárt, akik nem tudtak járni. Egymásba kapaszkodtak és úgy mentek oszloptól motorháztetőig. Vicces volt. Odaértünk a mi buszunkhoz és a sofőr egyből, eléggé ingerülten mondta, hogy a sört nem vihetjük fel, rakjuk a csomagtartóba. Ő már tudott valamit.
Felszálltunk és vártunk az indulásra. Egyszer csak látjuk, hogy két részeg svéd hapsi összeszólalkozik és egyre ingerültebben mutogatnak egymásra. Az egyik felesége próbálta leállítani őket, de nem sikerült. Ordibáltak és lökdösték egymást. Aztán jött a sofőr... Az egyiket ellökte a másiktól és iszonyat határozottan leordította őket. Mint egy apa, leszidta a gyerekeit. :)

Az alandi kirándulásról röviden ennyit. Fényképeket találsz még a picasa.google.com/torok.gergely címen.

Üdv

1. Eddig azt hittem, hangfalakat fényképeztetek.

2. És ízre milyen? Mert 8,5% az még is csak a duplája a normálnak?

3. egész jó! de komolyan! egyik boltban láttam egy 10 %-osat is, majd azt is meghúzom

4. Jó lehetett a kirándulás! Felidéződtek benned a 2003-as emlékek? Ugyanolyan hajó volt? Azt hittem megemlíted, hogy te jártál már ezen az útvonalon... ;) :D