2010. október 20., szerda

Field study és vizsga

Sziasztok!

Röviden szeretnék írni a global hydrology tárgyamról, a vizsgáról és úgy általában az itteni rendszerről.
Naszóval. A csoportban 14-en voltunk és csak ketten voltak svédek. De ez annyira nem meglepő Svédországban, mert itt minden mester képzést angol nyelven tartanak, ezért sok a külföldi diák. Uppsalában meg pláne!
Az egyik svéd transfesztita volt. Alapvetően én úgy vagyok az ilyenekkel, hogy az ő dolga, én örülök, hogy nálam minden rendben. Viszont ez a tag elég idegesítő volt, mert nagyon rájátszott a dologra és ahol csak tudta, reklámozta a betegségét. Na de ez csak egy kis zárójeles sztori.
Ez a tárgy 10 kredites volt. Otthon szerintem maxiumum 4-et adnának érte. Nagyon sok témát érintettünk, de egyikben sem merültünk el részletesen. Durván az órák fele a hazaihoz hasonló, unalmas előadások voltak. A gyakorlatok viszont nagyon hasznosak, és jóval érdekesebbek, mint amiket otthon megszoktam. A témához kapcsolódóan mértünk valamit, aztán az adatokat csoportokba osztva feldolgoztuk. Pl.: mértünk földre érkező és visszaverődő napsugárzást, és ezzel egyidőben hőmérsékletet és páratartalmat. Ezekből albedót, párolgást meg ezeregy dolgot számoltunk ki. Érdekes volt és szerintem sokkal jobban megragad az emberben, mintha simán papíron kapna az ember egy feladatot…
A másik mérés a talaj- és felszíni vízre vonatkozott (talajvíz áramlásának sebessége, adott talajminta vízáteresztő képessége, vízhozam, vízfolyamban egy bevezetett csóva elkeveredése…).


Ezek a mérések egy teljes napig tartottak. Elég hideg volt, majdnem megfagytunk, de élveztük!


A képen a kurzus hallgatói láthatók. A képviselt országok a következők: Kína, India, Svédország, Izland, MAGYARORSZÁG, Spanyolország, Amerika, Kanada, Panama, Ukrajna, Franciaország, Norvégia és Anglia. Az ebédszünetben a hozott kajánkat ettük. Egy kis tisztáson raktunk tüzet és azt ültük körbe.


A vizsga helye a város túloldalán volt. Először nem értettem, hogy miért nem a megszokott termek egyikében, a tanszéken. Aztán persze egyből rájöttem, amikor bevezettek a terembe. J


Uppsalában a vizsgákat sokkal komolyabban veszik, mint otthon. Szerintem az érettségivel vetekszik a szervezettsége. A képen látható teremben 6 emelvény van, ahonnan mint a börtönben az őrök, úgy figyeltek minket. A puskázás, vagy susmus teljesen ki van zárva! A tárgyat tartó tanárok egyike sem lehet a teremben. Ha a diákoknak kérdésük van, az egyik sasszemhez oda kell menni, aki felhívja a tanárt és így lehet beszélni a tanárral. WC-re csak úgy lehet kimenni, ha kitöltünk egy lapot! Ja és a vizsga 5 órán keresztül tartott és annyira szükség is volt.
Volt egy szó, amit nem értettem és fontos lett volna megértenem. Gondoltam megkérdezem, hátha megkérdezhetek valakit a csoportból, vagy körülírja nekem az egyik sasszem/börtönőr. De nem! Fel kell hívnom a tanárt! Persze egy jókora beégésért nem fogok telefonálni… Szóval az annyiban is maradt.

Összefoglalva: Az szembetűnő, hogy a tanár-diák kapcsolat nem annyira feszélyezett és idegen, mint otthon. Ennek nyilván vannak előnyei és hátrányai is. De szerintem ha a tanár kézben tudja tartani a dolgot, a diákok tisztelik attól függetlenül, hogy közvetlen. A közvetlenségen pl. azt értem, hogy nem szaratnak be vizsga előtt, abszolút azon vannak, hogy megértsük a tárgyat és ha esetleg valami probléma van a tantárgy teljesítésével kapcsolatban, akkor azt megoldják. Ezzel szemben otthon gyakran tapasztaltam, hogy a tanárok abszolút csak az előírásokra hagyatkoznak (tehát ha pl. valaki nem ér rá a zh időpontjában, akkor annak csókolom. Itt viszont a tanár vette a fáradtságot és kitalált valamit.)
Az is érdekes, hogy itt egy félév két részre van osztva. Egy tantárgy így csak egy negyedévig tart. Ez pl. ennél a 10 kredites tárgynál azt jelentette, hogy szinte minden nap volt óránk, volt amikor 5 óra is egy nap. Egy ilyen tárgy mellett csak egy "kis" 5 kredites tárgyat lehet felvenni, ami hetente egyszer-kétszer van és inkább az esti órákban.
Ennek a rendszernek az előnye, hogy az órarenden nyugodtan lehet módosítani, mert a tanárok joggal feltételezhetik, hogy a hallgatóknak nincs más olyan órájuk, amit ütne. Viszont ha valakinek épp nem jön be az adott óra, akár az életkedve is elmehet az ilyen tömény koncentrációtól :)
Szóval vannak előnyök, hátrányok. Ez egy ilyen rendszer. Szerintem alapvetően a magyarral nincs nagy probléma, de nyitottabbnak kéne lennünk egy másik kultúrában tapasztalt pozitív elemek ésszerű átemelésére.

2 megjegyzés:

  1. Nagyon szép zárómondat, tessék kampányolni Józsánál! :)

    VálaszTörlés
  2. Vazze te ennyire raersz? Adok neked munkat!! Kiagyaltam a tervet a fenykep odaadasara a V-nek!

    VálaszTörlés